top of page

פורטל ידע

פינת המנמ"ר | יולי 2024

והפעם:  דן בן סימון סגן מנהל רשות האכיפה והגבייה ומנהל מערכות טכנולוגיות ומידע ברשות האכיפה והגבייה.

מראיין: רז הייפרמן | חבר נשיאות הלשכה

 







מתי הייתה הפעם הראשונה בה נחשפת לעולם מערכות המידע? מה גרם לך להישאר ולהתמקצע בו?

 

שמח לשתף שנולדתי לתקופה מרתקת!  ילדותי עברה ללא מחשבים בבית, אך תמיד נמשכתי למקצועות הריאליים ולספרי המדע הבדיוני של אסימוב. לאחר שירותי בחיל האוויר בשנת 1982, התלבטתי קשות באשר ללימודים. התשובה הייתה פשוטה: הטכניון, והפקולטה הקשה ביותר להתקבל אליה - מדעי המחשב. ידעתי מעט מאוד על התחום, אך משהו בו משך אותי באופן בלתי מוסבר. היום, אני אסיר תודה עמוקה על בחירה זו. מדעי המחשב הוא, ללא ספק, אחד המקצועות המרתקים והמשפיעים ביותר במאה זו, ואף בקודמתה.

 

עולם זה פותח צוהר לעולמות חדשים ומאפשר לנו לחלום חלומות ולהגשימם במהירות שיא. בניגוד לתחומים כמו אדריכלות, שם יצירת מבנה עשויה לקחת שנים עד להשלמתה, כאן ניתן לראות רעיון מתממש תוך ימים או שבועות ספורים, וליהנות מהתוצרים באופן מיידי. אין מקצוע משתווה לתחושת הסיפוק וההתלהבות שמדעי המחשב מעניק.

 

מהו תחום הטכנולוגי בו אתה מתמחה? אילו תחומים נוספים בעולם הטכנולוגי מעניינים אותך?

 

התחום הטכנולוגי בו אני מתמחה הוא הגשמת חלומות. ניהול פרויקטים הוא המניע העיקרי שלי, ותחושת הסיפוק הגדולה ביותר עבורי היא לראות את החיוך של המשתמשים כאשר אני חושף אותם לעולמות חדשים ומרתקים.

אני מאמין שניתן לרתום טכנולוגיות בצורה יעילה ויצירתית כדי לבצע פעולות סיזיפיות, לשפר את איכות החיים ולשדרג את איכות השירות הממשלתי.

הטכנולוגיה איננה מטרה בפני עצמה, אלא מנוע רב עוצמה המאפשרת קידום עסקים ופיתוח פתרונות חדשניים. לכן  ,אני רואה חשיבות רבה בלמידה מתמדת של טכנולוגיות חדשות ,על מנת לזהות הזדמנויות ייחודיות וליצור ערך מוסף משמעותי.

אני מאמין שנימבוס הוא כלי פורץ דרך שיאפשר למשרדי ממשלה להגיע לגבהים חדשים ולשפר באופן משמעותי את השירות הפנימי והחיצוני לאזרחים. עולם הבינה המלאכותית (AI) הוא תחום מרתק ומתפתח בקצב מסחרר, ואני סבור שחשוב להמשיך ללמוד ולחקור את הפוטנציאל העצום שלו ,על מנת לשפר הליכים ולפתור אתגרים בתחומים שונים.

 

ספר לנו על הצלחה/אתגר/כישלון שחווית בתחום טכנולוגיות המידע במהלך הקריירה

 

עולם ניהול הפרויקטים גדוש באתגרים, ואני מאמין בתוקף שטכנולוגיה כשלעצמה אינה מספיקה להצלחת פרויקט. בלי אנשים. ובלי לקוחות  ,גם הפרויקט המתקדם ביותר ייכשל. המפתח להצלחה טמון במציאת "שביל הזהב" שיאפשר למשולש המרכזי של הפרויקט - הטכנולוגיה, הצוות והלקוחות - לפעול יחדיו בהרמוניה, תוך תיאום ציפיות ויעדים משותפים.

היכולת להוביל צוותים מגוונים ובעלי אינטרסים שונים לכיוון אחד אינה משימה פשוטה. היא דורשת מיומנויות ניהול, תקשורת ופתרון בעיות ברמה גבוהה. כמנהל פרויקט , אני נדרש לספק פתרונות יצירתיים ומהירים תוך התחשבות בצרכים הייחודיים של כל צד.

ניהול פרויקטים אפקטיבי דורש גישה דינמית וגמישה.  עליי להיות ער לכך ש"המטוטלת" נעה כל הזמן, וצרכים ויעדים עשויים להשתנות לאורך הדרך. תפקידי הוא לוודא שכל הצדדים המעורבים בפרויקט ירגישו שהם שותפים מלאים בתהליך,  ושהמטרה הסופית נותרת ברורה ומוגדרת היטב.


האתגר המרכזי טמון ביכולת לזהות את המטרה הגדולה, לשמור עליה ככוכב צפון לאורך כל הדרך, ולרתום את כלל הגורמים המעורבים להאמין בה ולפעול יחדיו להשגתה. משימה זו דורשת מיומנויות רבות ומגוונות, ביניהן

  • חזון אסטרטגי: היכולת לזהות הזדמנויות רחוקות טווח וליצור חזון ברור ומעורר השראה עבור העתיד.

  • מנהיגות מעוררת השראה: היכולת לגייס אנשים, להניע אותם לפעולה ולטפח תחושת שותפות גורלית.

  • תקשורת אפקטיבית: היכולת להעביר את החזון בצורה ברורה, תוך יצירת הבנה ושיתוף פעולה בין כל הצדדים.

  • ניהול קונפליקטים: היכולת לפתור מחלוקות באופן יעיל ובונה , תוך שמירה על רוח חיובית ותכליתית.

  • גמישות והסתגלות: היכולת להתמודד עם שינויים בלתי צפויים ולתכנן מחדש את האסטרטגיה בהתאם לצורך.

  • מוטיבציה עצמית וחיוביות: היכולת להתמיד לאורך זמן, גם מול קשיים ואתגרים, ולשמור על מוטיבציה גבוהה הן עבור עצמך והן עבור שאר חברי הצוות.


הצלחה בהתמודדות עם אתגר זה תאפשר השגת מטרות משמעותיות, תוך יצירת ערך משותף לכל הגורמים המעורבים.

 

איך את רואה את הענף בשלוש-חמש השנים הבאות? 

 

טכנולוגיות ענן ו-AI, העומדות על סף בשלותן, טומנות בחובן הן הבטחות רבות והן אתגרים לא פשוטים. מצד אחד, הן מציעות פוטנציאל עצום לשיפור יעילות, פרודוקטיביות וחוויית הלקוח. מצד שני, קיימת ציפייה עסקית גבוהה שפתרונות אלה יביאו לפתרון מיידי של כל הבעיות.

האסטרטגיה המנצחת טמונה ביכולת ליישר קו בין הציפיות השונות. עלינו להבין את האתגרים הטכנולוגיים הכרוכים בלמידה והטמעה של טכנולוגיות חדשניות אלה, תוך גיוס שיתוף פעולה ותמיכה מכל הגורמים המעורבים.

המשימה המרכזית היא להוביל את כלל הגורמים - מפתחים, אנשי IT, מנהלים ועובדים - לאורך מסע משותף של למידה, צמיחה והתפתחות. יחד, נוכל לרתום את כוחן של טכנולוגיות ענן ו-AI כדי להגשים את החזון שלנו ולצעוד קדימה אל עתיד חדש ומרגש


איך אתה מתעדכן בחידושים ובמגמות?

 

למידה מתמדת וקשב רב: המפתח לקידום הארגון במסעו האינסופי לשיפור השירות

עולם העבודה המודרני מחייב אותנו ללמוד ולהתפתח באופן מתמיד. קריאה רבה, הקשבה לסביבה, לקולגות וללקוחות, והקשבה לקול הפנימי, הם אבני היסוד להתקדמות אישית ומקצועית.

ההקשבה לסביבה מאפשרת לנו לזהות הזדמנויות חדשות וללמוד מניסיון של אחרים. הקשבה לקולגות וללקוחות חיונית לקבלת משוב חשוב ולשיפור מתמיד של השירות. והקשבה לקול הפנימי מאפשרת לנו לחקור את עצמנו, לגלות כישורים חדשים ולפתח את עצמנו באופן אישי ומקצועי.

באמצעות למידה מתמדת וקשב רב אנו יכולים לתרום רבות לקידום הארגון במסעו האינסופי לשיפור השירות  

 

איך אתה מנהל את העובדים שלך? איך אתה בונה את הצוותים שלך? איך שומרים על עובדים?

 

אני מאמין גדול בלתת חופש גדול לאנשי הצוותים  אחראים על מכלול הנושאים שקשורים לפרויקט ולא רק מקודדים , זו הדרך לאתגר ולשמור על עובדים.

שימור עובדים במגזר הציבורי מהווה אתגר משמעותי, כפול אף מזה של המגזר הפרטי. לצד תנאי שכר ופנסיה תחרותיים פחות, עובדים רבים במגזר הציבורי מתמודדים עם תחושת חוסר סיפוק ותרומה נמוכה.

אך עבורי, העבודה הציבורית נושאת שליחות חשובה. העניין הרב בפרויקטים שלנו, והידיעה שאנו תורמים רבות לשיפור איכות חיי האזרחים, מעניקים תחושת משמעות עמוקה. אנו פועלים מתוך רצון עז להשאיר עולם טוב יותר לדור הבא, וזו המוטיבציה המניעה אותנו מדי יום.

אני מאמין שמתן חופש פעולה רב לעובדים הוא המפתח להצלחתנו. צוותים אצלי אחראים על מכלול רחב של משימות, הן מקצועיות והן ניהוליות, מה שמעניק להם תחושת סיפוק עצומה. גישה זו מאפשרת לאתגר את העובדים, לפתח את כישוריהם ולממש את מלוא הפוטנציאל שלהם, תוך תחושת שייכות ושותפות אמיתית.

 

מה ממריץ אותך בתפקיד הנוכחי ומה מרוקן אותך?

 

השליחות: תחושת הסיפוק העצומה שאני חווה מידיעה שאני תורם תרומה משמעותית לחברה ולעולם מניעה אותי מדי יום. ההזדמנות להשפיע לטובה על חיי אנשים ולעשות שינוי אמיתי נותנת לי תחושת משמעות עמוקה ומחזקת את המוטיבציה שלי.

האתגרים: אני נהנה/ת להתמודד עם אתגרים מורכבים ולמצוא פתרונות יצירתיים. תחושת ההצלחה לאחר פתרון בעיה קשה או השגת מטרה משמעותית היא אחת ההנאות הגדולות ביותר עבורי בעבודה.

הצוות: אני מוקף/ת באנשים מוכשרים ומסורים, שיתוף הפעולה איתם מעורר השראה ומעשיר. הלמידה ההדדית והתמיכה שאני מקבל/ת מהם תורמים רבות לסיפוק שלי מהעבודה.

ההכרה: ההערכה שאני מקבל מהמנהלים ומהקולגות שלי נותנת לי תחושה טובה ומחזקת את תחושת הביטחון העצמי שלי.

האתגרים: כמובן, לא כל יום הוא מושלם. לעיתים אני מתמודד עם עומס עבודה גבוה, קשיים בירוקרטיים או התמודדות עם בעיות מורכבות.

ההתמודדות: אני מאמין שחשוב לשמור על גישה חיובית ולראות בכל אתגר הזדמנות ללמידה וצמיחה. אני נעזר בכלי ניהול זמן יעילים, מקפיד לתקשר בצורה פתוחה עם המנהלים ועם הצוות, ופונה לעזרה כשצריך.

לסיכום: אני מאושר מאוד בתפקידי הנוכחי. תחושת השליחות, האתגרים, הצוות וההכרה שאני מקבל נותנים לי סיפוק אדיר ומניעים אותי להמשיך ולעשות את עבודתי בצורה הטובה ביותר.

 

מניסיונך המקצועי, איזה טיפ היית נותן למנמ"רים שעושים את צעדיהם הראשונם?

 

  • להבין לעומק את הקשיים העסקיים עמם מתמודד הארגון שלך.

  • לפתח מודעות מעמיקה לאתגרים העסקיים שמהווים גורם מרכזי בפעילות הארגון.

  • לרכוש ידע מקיף בנוגע למכשולים העסקיים העומדים בפני הארגון.

  • להיות בקיא באתגרים העסקיים המשפיעים על הצלחת הארגון.

  • לזהות ולנתח את האתגרים העסקיים המרכזיים שעומדים בפני הארגון.

  • לפתח הבנה רחבה של ההשפעות וההשלכות של האתגרים העסקיים על הארגון.

  • להיות ער לאופן שבו האתגרים העסקיים משפיעים על פעילות הארגון ועל קבלת ההחלטות בו.

  • לפתח גישה אסטרטגית להתמודדות עם האתגרים העסקיים של הארגון.


ולבדוק איך הטכנולוגיה תתרום לארגון.

Comments


bottom of page